Elke onderneming, hoe klein of groot ook, wil een opvallend logo. Een logo dat onderscheidend is en anders dan alle andere. Maar hoe vertaal je alle kwaliteiten die je hebt naar een beeldmerk? Of je wilt een update van je bestaande huisstijl. Hoe zorg je dat je weer met eens fris gezicht de wereld in kan kijken, zonder dat je klanten je niet meer herkennen?
Elk logo of huisstijl vraagt om een individuele aanpak. Van een strakke tot een speelse oplossing. Uit alle beschikbare mogelijkheden kunnen we de focus leggen op een passende identiteit voor je onderneming. Wat in elk geval voorop staat is dat een huisstijl een eigen vormentaal heeft, die herkenbaar is en zich makkelijk door laat vertalen naar visitekaartjes, briefpapier, Word-templates tot en met presentatie- en promotiemateriaal.
Het Koninklijke Nederlandse Maatschappij tot bevordering der Tandheelkunde (KNMT) heeft met allesoverhetgebit.nl een website waar consumenten informatie rondom gebitsverzorging kunnen vinden. Als ondersteuning voor een vernieuwd ontwerp voor de website, is RROOK gevraagd om geanimeerde voorlichtingsfilms te ontwikkelen waarin veelvoorkomende behandelingen helder worden uitgelegd. In nauwe samenwerking met MetMotion hebben we deze vraag opgepakt.
De uitdaging was om de onderwerpen (wortelkanaalbehandeling en het plaatsen van een kroon) serieus, maar ook luchtig en niet te plastisch over te brengen. Om de juiste toon te pakken te krijgen hebben we een hoofdpersoon in de vorm van een tandarts geïntroduceerd. Vanwege het, voor velen, pijnlijke karakter van de behandelingen werkte het goed om meer afstand tussen kijker en onderwerp te creëeren. In de stijl van de animaties is ook al een richting te zien van hoe de nieuwe website er uit zal komen te zien.
Rutgers is al decennia-lang het kenniscentrum voor seksualiteit, binnen Nederland en ver daar buiten. Voor diverse projecten hebben we een helpende hand geboden, waaronder de Politieke Sekswijzer.
Vrouwenrechten, de verkrijgbaarheid van anti-conceptie, seksuele voorlichting in ontwikkelingslanden; het zijn thema’s die Rutgers nauw aan het hart liggen. In aanloop naar de Tweede Kamer-verkiezingen van maart 2017 werd daarom een stemsite gelanceerd om de standpunten van de diverse partijen te verduidelijken.
In samenwerking met studiovds werd de tijdelijke site gerealiseerd, waar RROOK zich concentreerde op het ontwerp en de illustraties.
Vraag
Het hele jaar door introduceert Etos nieuwe producten in haar winkels. De persberichten die naar vloggers en redacties worden uitgestuurd zijn een belangrijk middel om uiteindelijk de consument daarvan op de hoogte te stellen. In de zoektocht naar een bureau om in de nieuwe visual identity deze berichten op te maken, is Etos via MOOI the Agency bij RROOK uitgekomen.
Uitwerking
Terwijl er nog gesleuteld wordt aan de visuele identiteit, maken we ons de regels in het huisstijlhandboek alvast eigen. Zo leveren we de eerste uitingen ‘nieuwe Etos-stijl’ uit. Tussentijdse aanpassingen op de identiteit voeren we meteen door in lopende opdrachten. Voor elk persbericht zoeken we naar een eigen sfeer, en zijn de bevindingen een aanvulling op de alsmaar doorgroeiende huisstijl.
Het Midzomergracht Festival is al meer dan 20 jaar hét feest voor de LHBT-gemeenschap in Utrecht. Een instantie zoals het Midzomergracht Festival draait op de inzet van vrijwilligers. Een professionele uitwerking van de benodigde communicatiemiddelen is dan ook vaak een uitdaging. Sinds 2015 denkt RROOK mee over welke middelen ingezet moeten worden, en de uitvoering daarvan. Hoe wil de doelgroep alle informatie rondom het festival tot zich wil nemen, en welke vorm past daar bij?
In 2018 is daarom het mzgzine gelanceerd. Diepte-interviews worden hierin afgewisseld met foto-reportages, die het achterliggende thema van Midzomergracht Festival in de spotlight zetten.
De IJsfiets voorziet Utrecht en Amsterdam sinds 2012 van ambachtelijk en biologisch geproduceerd schepijs. Met succes, het aantal IJsfietsers is in die jaren flink gegroeid, en zelfs in Kaapstad en Londen zijn er IJsfietsers gespot!
In samenwerking met de IJsfiets en app-bouwer Jorrit Venema dachten we na over de structuur en functionaliteit van de app. De huisstijl die we al eerder voor De IJsfiets maakten, leende zich goed voor deze doorvertaling, en sinds voorjaar 2015 kan iedereen gebruiken maken van deze handige app. Ook zin in een ijsje? Je kan de app hier downloaden.
Het Goois Natuurreservaat heeft als doel om het natuurschoon in het Gooi dat ze in beheer hebben (circa 2.800 hectare groot) in stand te houden. In hun jaarverslag wilden ze graag al het goede werk dat, hoofdzakelijk door vrijwilligers, gedaan wordt, goed over het voetlicht te brengen. Aan RROOK de vraag om voor het jaarverslag een stijl op te zetten.
Deze opdracht had een paar uitdagingen. Zo was er wel een logo, maar ontbrak het aan een vastomlijnde huisstijl. Aan de hand van enkele schetsen hebben we efficiënt een basisontwerp voor het verslag kunnen vastleggen.
Daarnaast zit in een jaarverslag standaard veel droge data. Om die gegevens aantrekkelijk te presenteren hebben we een infographic-stijl geïntroduceerd met de cirkelvorm uit het logo als basis. Met de kleurrijke natuurfoto’s als inspiratiebron werkten we toe naar een magazine-achtig jaarverslag. De reacties hierop roemden de frisse uitstraling in combinatie met het mooie beeldmateriaal; kortom een eindresultaat dat er mag zijn.